Het aantal Duitse toeristen in Nederland gaat naar verwachting flink toenemen (NBTC Perspectief 2030). Die groei gaan we ook in de Achterhoek merken. Bent u hier al goed op voorbereid en is uw bedrijf er klaar voor om de Duitse toerist te verwelkomen?
De Duitse markt biedt mogelijkheden om nieuwe doelgroepen aan te boren. De komende jaren neemt de Duitse markt een nog belangrijkere plek in binnen de marketingactiviteiten van Achterhoek Toerisme. Achterhoek Toerisme ondersteunt partners bij hun presentatie op de Duitse markt door onder andere kennissessies en e-trainingen te organiseren. Via het Duitstalige platform achterhoekferien.de worden partners met een Duitstalige website onder de aandacht gebracht bij de Duitse gast. Tevens is er Duitstalig drukwerk beschikbaar bij Achterhoek Toerisme. Daarnaast zijn partners met een Duitsland pakket als eerst in beeld bij persreizen en andere promotionele activiteiten.
Sommige ondernemers verwelkomen Duitse gasten al volledig in het Duits. Ze hebben personeel dat goed Duits spreekt en bieden hun informatie in het Duits aan. Daar waar hun eigen aanbod te schaars is om de Duitse toerist aan te trekken, werken ze samen met andere ondernemers om een compleet dagje uit of een meerdaags verblijf te organiseren voor de Duitse toerist. Dit zorgt voor een synergetisch effect (1+1=3) en is een mooie basis om mee te liften op de marketing activiteiten van Achterhoek Toerisme.
Andere ondernemers zitten in het traject om hun aanbod voor de Duitse markt te optimaliseren of staan nog aan het begin ervan. Via het Kennisplein bieden we trainingen en informatie aan over verschillende thema’s die van belang zijn voor het benaderen en ontvangen van de Duitse gast. Daarnaast biedt Achterhoek Toerisme partners met een Duitsland pakket mogelijkheden voor financiële ondersteuning bij de ontwikkeling van (digitale) middelen. Zie hiervoor de financieringsregeling Duitse markt.