Hendrik-Jan Mensink - De Twee Bruggen

12-07-2021

Auteur: Stichting Achterhoek Toerisme


Interactief startpunt van een vakantiedag

Gasten van Vakantiepark De Twee Bruggen die de omgeving willen ontdekken, kunnen sinds kort terecht bij de Outdoor Experience in de ruimte naast de receptie. Het interactieve regiopaviljoen en de diverse touchscreens maken informatievoorziening tot een attractie op zich.

In de Outdoor Experience word je op een interactieve manier geïnformeerd en geïnspireerd om eropuit te trekken. Beweeg een schilderijlijst over een aantal beeldschermen en je krijgt een voorproefje van het Nationaal Landschap Winterswijk. In een vitrine zie je welke activiteiten er zijn in het centrum van Winterswijk. Maar de grootste blikvanger is toch wel het regiopaviljoen. Door op
een bezienswaardigheid op de kaart te gaan staan, activeer je een presentatie over die plek.

Eigentijdse beleving
Hendrik-Jan Mensink, eigenaar van De Twee Bruggen, vertelt: “Tot nu toe informeerden we onze gasten vooral via brochures en folders, maar we voelden al een tijdje de behoefte om dit wat meer body te geven. We wilden er echt een eigentijdse beleving van maken, die past bij de uitstraling van ons park.” Daarnaast was het een wens om de receptie te ontlasten. “De balie waar je onder andere fietsen, kano’s en clubs voor minigolf kunt huren, maakt nu deel uit van de Outdoor Experience. Deze verhuur ligt dus niet langer op het bordje van de receptie. De nieuwe balie fungeert bovendien als backoffice voor de receptie als het daar erg druk is”, vertelt Hendrik-Jan.

Ontwerp
Patrick Polie (adviesbureau DestinatieX) was namens Achterhoek Toerisme nauw betrokken bij het ontwerp en de inrichting van de Outdoor Experience. Hij is ook als projectleider betrokken geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe VVV Inspiratiepunten in onder andere Lochem en Groenlo. De Outdoor Experience bij De Twee Bruggen is het eerste inspiratiepunt op een toeristische locatie. Hendrik-Jan: “Ook Gienne te Gronde van 100% Winterswijk heeft er veel energie in gestoken. Zij heeft bijvoorbeeld een deel van de teksten en beelden aangeleverd.”

Van belang
Al met al was het een flinke investering, en dat ook nog in zeer onzekere tijden. “Corona heeft ons niet tegengehouden, want het was een wens die wij al lange tijd hadden. Bovendien paste het binnen het investeringsplaatje”, vertelt Hendrik-Jan. Hij vindt het van belang om geld te steken in goede informatievoorziening. “Bij ons op het park valt genoeg te beleven, maar toch willen we onze gasten zoveel mogelijk stimuleren om ook de omgeving te ontdekken. Want ze komen natuurlijk niet alleen voor De Twee Bruggen deze kant op. Als ze ontdekken hoe mooi het hier is, is de kans des te groter dat ze nog een keertje terugkomen.”

TOP 2.0
Tegelijk met de realisatie van de Outdoor Experience liep er ook nog een ander project: het vernieuwen van het Toeristische Overstap Punt (TOP) bij De Twee Bruggen. Dit is onderdeel van een groter project waarbij alle TOP’s in de Achterhoek worden gemoderniseerd. “De TOP stond aan de Slingeplas, maar we wilden deze verplaatsen naar een plek bij ons restaurant. Met de grote parkeerplaats voor de deur is dat een ideaal startpunt voor diverse routes. Het lag voor de hand om met het verplaatsen meteen een upgrade door te voeren”, aldus Hendrik-Jan. De TOP heeft nog steeds de herkenbare kegelvorm, maar er hangt nu een groot touchscreen op. Hiermee kunnen recreanten vierentwintig uur per dag informatie krijgen over routes, restaurants, musea, attracties en andere highlights in de omgeving. Binnen in de Outdoor Experience hangt ook een TOP-paneel waarop dezelfde software draait.

Met je tijd mee
Ook met deze upgrade was een behoorlijke investering gemoeid. Hendrik-Jan realiseert zich dat dat niet voor iedere ondernemer is weggelegd, zeker niet in deze tijd. “Toch hoop ik dat er meer ondernemers zullen volgen en dat alle TOP’s in de Achterhoek een moderne, eenduidige uitstraling krijgen. Ik vind het heel belangrijk dat we als regio met onze tijd meegaan en de informatievoorziening aantrekkelijk houden. Voor de gast van nu én die van de toekomst”, besluit hij.


Over TOP 2.0
Achterhoek Toerisme heeft onderzoek laten verrichten naar de waardering en het gebruik van de Toeristische Overstap Punten. Hieruit bleek dat vooral de uitstraling en de informatievoorziening verbeterd konden worden. Bovendien wilden ondernemers graag een nauwere verbinding tussen het eigen bedrijf en de TOP. Dit alles resulteerde in een ontwerp voor TOP 2.0. Deze moderne versie van de TOP heeft nog steeds de kenmerkende kegelvorm, maar is voorzien van een touchscreen. Via een QR- code kun je de informatie over routes, restaurants en attracties overzetten op je smartphone. Een ondernemer kan zelf kiezen of de TOP binnen of buiten wordt geplaatst. Bij de eerste nieuwe TOP bij De Twee Bruggen is voor beide locaties gekozen.