Alle borden in orde

02-12-2019

Auteur: Achterhoek Toerisme

De Achterhoek is dé fietsregio van Nederland. Dat komt enerzijds dat de Achterhoek een prachtig decor biedt om in te fietsen, maar ook de kwalitatief hoogwaardige routenetwerken dragen hier sterk aan bij. Verspreid over de Achterhoek staan bijna 30.000 toeristische borden – denk aan fietsknooppuntenbordjes, informatiepanelen en bruine borden met toeristische informatie. Het routebureau van Achterhoek Toerisme is verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de routenetwerken en daar komt veel bij kijken.  de plaatsing en het onderhoud van al die bordjes. 

Wie zijn er aan het woord?

Wytske Folkertsma – routebureau Achterhoek Toerisme
Ingrid Gierkink – VVV Oude IJsselstreek
Arjen Stronks – Hacron Groen
Eddy Navis – Hacron Groen

Alle informatie over de borden staat in het digitaal bordbeheersysteem: waar staat het bord, wat is het voor bord, foto’s en de geschiedenis van inspecties en reparaties. Wytske: “Daarnaast hebben we een geografisch informatiesysteem, waarin je de lijnen van de routes en de punten van de borden in kaart kunt zien, met al hun bijbehorende gegevens. Op deze manier hebben we altijd een duidelijk beeld van wat er bijvoorbeeld al gecontroleerd is en wat is afgekeurd.” Ingrid vult aan: “Als VVV hebben wij ook toegang tot deze informatie. Twee keer per jaar, in het voorjaar en in de zomer, geven we onze controleurs de opdracht om in het veld te controleren of alle borden nog in goede staat zijn. De controleurs zijn vrijwilligers, veelal leden van wandel- en fietsgroepen. Onderweg maken ze ook borden schoon of halen ze begroeiing weg die het zicht belemmert. Van alle controleurs krijg ik meldingen van borden die ontbreken of kapot zijn. Die verwerk ik dan in het systeem.”

Prioriteit

Wytske ontvangt de meldingen van alle VVV’s, Toeristische Informatiepunten of Toeristische Platforms en geeft die door aan Hacron, de aannemer. “Daarbij geef ik aan welke meldingen de hoogste prioriteit hebben”, vertelt ze. “Als er een bord ontbreekt of een paaltje kapot is, moet dat snel worden opgelost. Maar als er een bord minder goed leesbaar is omdat de kleur aan het vervagen is, dan heeft dat minder urgentie.” Arjen en Eddy kunnen vervolgens op pad om de borden te repareren of te vervangen. Arjen: “We hebben standaard een aantal borden in de bus liggen. En in de kelder bij Hacron ligt een hele voorraad. Het gaat om heel veel verschillende soorten borden: allerlei verschillende fietsroutes, wandelroutes, skeelerroutes, ruiterroutes, menroutes, klootschietroutes, steproutes, autoroutes, TOP-handwijzers, bruine bebording, et cetera. Uiteraard houden we de voorraad goed bij en laten we op tijd nieuwe borden maken.” 

Melding

Wytske: “Mensen kunnen ook via onze website of via de website www.bordjeweg.nl melding doen van een missend bordje. Soms is het een melding waar wij niets mee kunnen, bijvoorbeeld over slecht wegdek. Die zet ik dan door naar de betreffende gemeente.” Ook bij Ingrid aan de balie komen mensen het melden als er iets mis is met een bordje. Ingrid: “Dat geef ik dan via het systeem door aan Wytske.” 

Knooppunten

Wytske vervolgt: “Verder gebeurt het regelmatig dat we routes aanpassen in het fietsknooppuntennetwerk, of dat er een nieuw knooppunt wordt toegevoegd. Bijvoorbeeld omdat er ergens een nieuw kerkenpad is aangelegd of omdat we een gevaarlijke oversteek uit de route willen halen. In de tien jaar dat het knooppuntennetwerk bestaat, is er zo al tachtig keer iets gewijzigd. Dan moeten er meerdere borden worden verplaatst of vervangen. Daarnaast moeten we dan de vormgeving van de panelen aanpassen.” Eddy: “Dat soort aanpassingen doen we vaak in deze tijd van het jaar. Ook controleren en reinigen we nu alle bruine borden en de blauwe handwijzers bij de Toeristische Overstappunten.” 

Geoliede machine

“Zo gaan de werkzaamheden het hele jaar door”, vertelt Arjen, “Er is ook weleens sprake van vandalisme, bijvoorbeeld graffiti op de informatiepanelen. Of er staat opeens een bord verkeerd om, dat is dan bijvoorbeeld niet goed teruggezet door een bedrijf dat glasvezel heeft aangelegd.” Al met al worden Arjen en Eddy zo’n zeshonderd keer per jaar op pad gestuurd. Wytske: “Dat kan voor van alles zijn: van het plaatsen van één bordje tot een aanpassing in de fietsknooppunten waar ze misschien een week mee bezig zijn. Het proces loopt als een geoliede machine. Met als gevolg dat we in de Achterhoek een van de beste routestructuren van Nederland hebben!” 


Routepakket

Partners van Achterhoek Toerisme kunnen een routepakket afnemen. Er worden dan twee fiets- of wandelroutes ontwikkeld die langs uw bedrijf lopen, over het bestaande knooppuntennetwerk. De routes worden geplaatst op achterhoekseroutes.nl. Per route ontvangt u 250 routekaartjes die u kunt meegeven aan uw gasten. Voor meer informatie: info@achterhoek.nl


De borden in cijfers

In de Achterhoek staan 16.500 bordjes die te maken hebben met het wandelroutenetwerk, voor het fietsknooppuntennetwerk zijn er 6.950 bordjes. Daarnaast kom je nog 3.800 routebordjes tegen, 2.600 bruine toeristische borden en nog een groot aantal andere borden, zoals informatiepanelen, handwijzers en welkomstborden. Het totale aantal ligt rond de 30.000.