Arnold Labohm en Marcella de Vos - Een mooie traditie

01-10-2017

Auteur: Achterhoek Toerisme

Inmiddels is het bijna net zo’n traditie als wild eten zelf: de campagne ‘Wild eten in de Achterhoek’ die dit jaar voor de 36ste keer gehouden wordt. Arnold Labohm - managing director van Hampshire Hotels Avenarius in Ruurlo en ’s-Gravenhof in Zutphen - en Marcella de Vos van Achterhoek Toerisme in gesprek over het succes van de campagne.

Waarom doen jullie mee aan deze campagne?

Arnold: “Ik vind het heel goed dat we de Achterhoek met z’n allen profileren als dé regio waar je kunt genieten van wild. Geen enkele andere regio doet dat zo sterk, daar mogen we trots op zijn. Door samen naar buiten te treden, leg je meer gewicht in de schaal. Natuurlijk, het kan zijn dat je geld in zo’n campagne stopt en gasten uiteindelijk niet bij jou, maar bij een concurrent komen eten of slapen. Dat is een risico. Maar ik vind: als je uitgaat van je eigen kracht, kan zo’n samenwerking alleen maar goed uitpakken.”

Krijgen jullie dankzij deze campagne meer boekingen binnen?
Arnold: “Zeker! Voor veel hotels en restaurants zakt het aantal boekingen na de zomer behoorlijk in, maar met onze wildarrangementen verlengen wij het seizoen. Met name Avenarius trekt in het najaar een groot aantal wildliefhebbers. Veel van hen komen elk jaar terug om te genieten van onze wildgerechten en  arrangementen.”

Marcella: “Gasten kunnen rechtstreeks bij een hotel of restaurant reserveren, maar ook via de campagnewebsite wildetenindeachterhoek.nl. Wij zien de laatste jaren duidelijk een stijgende lijn in de reserveringen. Met name hotelgasten komen veelal van buiten de Achterhoek.”

Waar bestaat de campagne precies uit?
Marcella: “De website is een belangrijke drager van de campagne. We geven ook elk jaar een brochure uit met informatie over wild eten en een overzicht van de verschillende arrangementen. Daarnaast zorgen we voor publiciteit in diverse online en offline media. Zo waren we dit jaar zichtbaar in onder andere Trouw, Volkskrant, Muze, Foodies en Discover Benelux en te beluisteren op landelijke radio.”

Arnold: “Dat is nou echt een voorbeeld van iets wat je in je eentje niet kunt bereiken, die media-aandacht. Toch blijft de brochure ook belangrijk. Die wordt overigens niet alleen tijdens het wildseizoen gebruikt. Voor veel mensen is het ook gedurende de rest van het jaar een mooi overzicht van kwaliteitsrestaurants in de regio.”

En dit jaar verschijnt er ook nog een boek? 
Marcella: “Klopt! Culinair journalist Jacques Hermus was vorig jaar mee op een van onze persreizen en raakte zo enthousiast dat hij besloot een boek te maken. In het ‘Wildkookboek’ neemt hij de Achterhoek als uitgangspunt, maar de thema’s zijn universeler. Er staan ook heerlijke wildrecepten in van de chefs die zijn aangesloten bij de campagne. Dit boek zal voor extra profilering van de regio zorgen in diverse culinaire bladen.”

Is er een specifieke doelgroep voor de campagne?
Arnold: “Het grootste deel van de wildliefhebbers is vijftigplus. Niet dat de jongere generatie niet van wild houdt, maar vijftigplussers hebben nu eenmaal meer tijd en geld om een hele avond uitgebreid te tafelen. We zorgen ook altijd voor een vegetarisch menu en een optie zonder wild. Maar ook mensen die niet van wild houden, maken we blij met onze typische wildsfeer: de open haard, de sfeervolle inrichting - zelfs onze bedrijfskleding passen we erop aan!”

Marcella: “Wild wint bij veel doelgroepen weer aan populariteit. Het past binnen de trend van puur eten, willen weten waar je eten vandaan komt. We zien heel duidelijk een groei in het aantal boekingen uit België. Belgen houden van kant-en-klare arrangementen en van eten van hoge kwaliteit. Ze zijn ook bereid om daar geld aan uit te geven.”

Wildwijn
De deelnemende restaurants kiezen elk jaar een gezamenlijke wildwijn (dit jaar de Epicuro Appassimento 2016). Volgens Arnold geeft dit echt een meerwaarde: “Je hebt dan een concrete, gemeenschappelijke deler. Iedereen serveert dezelfde wijn voor dezelfde prijs. Ik ga altijd naar de proeverij waar de wildwijn wordt geselecteerd.”