Bewuster stilstaan bij verschillen tussen Duitsers en Nederlanders

05-12-2019

Auteur: Achterhoek Toerisme

In het voorjaar deed Steffen te Dorsthorst van Camping Goorzicht in Aalten mee aan het kennisprogramma ‘Ontvang meer Duitse gasten’. Het leverde hem concrete tips op om mee aan de slag te gaan. 

“Vijftig procent van onze jaargasten is Duits. De communicatie met hen verloopt prima, maar het leek me toch interessant om eens te kijken of er verbeterpunten zijn. Ook zocht ik naar tips om meer Duitse gasten te bereiken”, vertelt Steffen. De opzet van het programma beviel hem. “Het begon met twee e-learningmodules, die je thuis in je eigen tijd kon volgen. Hierdoor konden we tijdens de workshops meteen de diepte in. De eerste workshop ging over hoe je de Duitse gast het best kunt benaderen. In de tweede workshop ging het over online marketing op de Duitse markt.” 

Bewuster

Steffen kwam erachter dat hij de meeste dingen al goed aanpakte. Zo beschikt camping Goorzicht over een uitgebreide Duitse website. Toch heeft hij ook veel bruikbare tips gekregen. “Duitsers willen graag een persoonlijker benadering en verwachten meer service en professionaliteit. Dat wist ik grotendeels al wel, maar door het kennisprogramma sta ik er nu bewuster bij stil. Wij verkopen bijvoorbeeld via eBay caravans aan Duitsers. Tegenwoordig sluit ik elk berichtje netjes af met ‘mit freundlichen Grüßen’. Op Marktplaats doe ik dat niet altijd, want Nederlanders vinden dat minder belangrijk. Bij de receptie vertellen we Duitse gasten nu ook wat meer over de omgeving.” 

Goed idee

Een ander onderdeel van het programma was een bezoek aan twee bedrijven die zich met veel succes op de Duitse markt richten. Steffen: “We zijn bij Marveld en de Beerze Bulten geweest. Heel interessant om bij die grote jongens eens achter de schermen te kijken. Ik deed ook ideeën op voor onze eigen camping. Wij denken er bijvoorbeeld over om een luxere vorm van kamperen te introduceren, iets wat veel Duitsers aanspreekt. Voor privésanitair kun je werken met nummertjes op de deur die zijn gekoppeld aan een bepaalde kampeerplek. Dat vond ik een heel goed idee.” 

Duitse website

De komende tijd richt Steffen vooral zijn pijlen op het verbeteren van de Duitstalige website. “Duitsers hechten veel waarde aan keurmerken, dus die willen we duidelijker vermelden. Ook moet er een Duitse privacyverklaring komen. En zo heeft het programma nog veel meer ideeën opgeleverd waar we nu of in de toekomst mee aan de slag kunnen!”