De schouders eronder

15-04-2020

Auteur: Achterhoek Toerisme

Beleid, regelingen en acties

Er is geen sector die ontkomt aan het coronavirus, maar de vrijetijdssector wordt erg hard getroffen. We zien de eerste niet mis te verstane gevolgen hiervan al binnen de regio. Het is een onzekere periode en we kunnen nu nog niet overzien hoe groot de impact zal zijn. Maar samen met ondernemers, overheden en andere stakeholders werken we eraan om deze impact te minimaliseren en een snel herstel te bevorderen. 

De ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Hieronder geven we de ontwikkelingen die relevant zijn op het moment dat het magazine tot stand is gekomen. Voor de meest actuele informatie kunt u kijken op zakelijk.achterhoek.nl, of bij de betreffende (branche)organisaties. 

Taskforce Gelderland Vrijetijdseconomie 

In nauwe onderlinge samenwerking zoeken de vrijetijdssector en de provincie Gelderland naar een passende inzet bij het overkomen van de coronacrisis. Centrale gedachte is om provinciaal concrete acties en herstelbeleidsmogelijkheden voor de vrijetijdssector te benoemen en uit te werken. De inzet van de ‘Taskforce’ en het daaraan gekoppelde hersteloffensief worden gedragen door de provincie Gelderland, de partners binnen het netwerkplatform ‘Gastvrij Gelderland’*, de Gelderse attracties, de erfgoed-, museale en cultuursector. Het doel is: komen tot een aanvullende efficiënte en effectieve set van maatregelen die concreet invulling zou kunnen geven aan herstelmaatregelen voor de vrijetijdssector op de korte en middellange termijn.
(*KHN, HISWA-RECRON, VNO/NCW, MKB-Nederland, Gelders Landschap en Kastelen, Saxion Hogeschool, Stichting Achterhoek Toerisme, Bureau voor Toerisme Rivierenland en Visit Veluwe-Arnhem-Nijmegen)

Samen sterk in de horeca

We zien dat veel horecaondernemers positief en vechtlustig zijn en uitblinken in ondernemerschap. In korte tijd zijn vele creatieve samenwerkingen en initiatieven ontstaan. Onder het credo ‘Samen staan we sterk’ ontstaan er nieuwe (korte) ketens en wordt keihard gewerkt om het hoofd boven water te kunnen blijven houden. Met de actie ‘Help de Horeca’ steunt Horeca Nederland haar leden. Via dit platform kunnen waardebonnen worden aangeschaft door iedereen die de horeca in Nederland een warm hart toedraagt. Uiteraard blijft er veel onzekerheid over de toekomst. Hoe lang blijven de deuren gesloten en wat doet dit met het consumentenvertrouwen? 

Voucherregeling recreatie

Voor de watersport en recreatie is een voucherregeling in het leven geroepen. De voucher geeft het recht om het bedrag dat eerder is aanbetaald, te gebruiken voor een nieuwe boeking bij hetzelfde watersport- of recreatiebedrijf op een later tijdstip. Watersport- en recreatiebedrijven kunnen een voucher inzetten voor annuleringen vanaf 13 maart jl. De regeling geeft de consumenten rust en zekerheid. Als zij een verblijf, boot of arrangement hebben geboekt, zijn ze er met deze voucher van verzekerd dat die boeking ook wordt uitgevoerd.  Ondernemers krijgen dankzij de vouchers de tijd om de crisis het hoofd te bieden en te overleven. 

Ticketregeling: Bewaar je ticket

Bij geannuleerde evenementen heeft de consument onder normale omstandigheden het recht op restitutie van het aankoopbedrag. Maar als nu voor alle reeds gekochte tickets het geld teruggestort moet worden, kunnen instellingen failliet gaan. Om deze reden is er een nieuwe ticketregeling opgesteld die oplossing biedt voor deze uitzonderlijke situatie. Kan een evenement niet verplaatst worden naar een nieuwe datum, of kan de koper niet op de nieuwe datum, dan krijgt deze de mogelijkheid het aankoopbedrag van de ticket(s) incl. servicekosten te krijgen in de vorm van een voucher die geldig blijft bij de betreffende locatie of organisator. 

VNOG Noodverordening.

Vanwege de maatregelen die het kabinet heeft genomen om de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan, heeft het VNOG (Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland) een noodverordening vastgesteld. Hiermee kunnen de door het kabinet aangekondigde maatregelen gehandhaafd worden. Naar aanleiding van de noodverordening zijn veel vragen over voorkomende situaties. De meest gestelde vragen met een antwoord leest u hier: www.vnog.nl/coronavirus

Hersteloffensief bestemming Nederland

Samen met partners werkt het NBTC achter de schermen aan de aanpak voor een landelijk marketingoffensief. Zodra de tijd rijp is, kan er zo versneld worden gewerkt aan het duurzame herstel van de bezoekerseconomie in ons land. De aanpak richt zich op het herstellen van de gewenste (inter)nationale vraag en bestedingen. Alle marketingactiviteiten die worden ontwikkeld, dragen bij aan de doelstelling van Perspectief 2030: het duurzaam ontwikkelen van de bestemming Nederland ten behoeve van alle Nederlanders. Ook wordt er gewerkt met meerdere scenario’s op basis van onder andere verschillende startdata en een gefaseerde opstart van economische activiteiten. De prioriteit ligt in eerste instantie bij de binnenlandse markt.

Meer informatie

Inmiddels is er veel informatie te vinden voor de verschillende sectoren. Op onze zakelijke website hebben wij zoveel mogelijk bronnen voor u op een rij gezet. zakelijk.achterhoek.nl/coronavirus