Karls Erlebnisdorf: zó voeg je beleving toe aan streekproducten

02-12-2019

Auteur: Achterhoek Toerisme

Met een groep van ruim twintig ondernemers uit de regio’s Rivierenland en Achterhoek hebben we op 22 en 23 oktober een bezoek gebracht aan twee locaties van Karls Erlebnisdorf in Duitsland. 

Het Duitse familiebedrijf Karls begon ooit in het noorden van Duitsland met de verkoop van aardbeien. Dit bleek zo succesvol, dat het bedrijf zich heeft ontwikkeld tot een innovatieve combinatie van retail, attracties en food. Nog steeds is de verkoop van aardbeien(producten) een belangrijk onderdeel, maar het bedrijf gaat verder in de beleving. Veel producten worden in het bijzijn van de bezoeker bereid, zoals jam, ijs, snoep, chocolade, chips en koffie. Ook zijn er complete attracties rondom deze foodconcepten ontwikkeld, waardoor veel gezinnen ‘Karls’ als een waar dagje uit beschouwen. De entree voor een Karls Erlebnisdorf, waarvan er inmiddels zeven zijn in Duitsland, is in principe gratis. Wel betaal je voor de attracties en producten die je koopt. Ook kun je met een dagkaart de attracties afkopen.

Upcycling hotel

We hebben tijdens de reis twee locaties bezocht: Elstal en Rovershagen. Op deze laatste locatie is het allemaal begonnen. Dit is ook de plek waar nieuwe concepten worden getest. Zo heeft deze vestiging een ijshotel én het eerste ‘upcycling’ hotel van Duitsland: Alles Palleti. Bij upcycling wordt aan oude materialen een compleet nieuwe en meer duurzame functie gegeven. De hotelkamers zijn dan ook met veel creativiteit ingericht. 

Beleving

De deelnemers hebben deze twee dagen veel inspiratie opgedaan op het gebied van creatieve inrichting, merchandise en hoe je extra beleving kunt toevoegen aan (streek)producten. En ze kunnen voorlopig geen aardbeien meer zien!