Macht en pracht in de Gelderse Streken

01-02-2018

Auteur: Achterhoek Toerisme

In 2017 zijn er verkennende gesprekken gevoerd om te komen tot een samenwerkingsverband van kastelen, buitenplaatsen en landgoederen in Gelderland. Aanleiding hiertoe is een nieuwe verhaallijn die met NBTC Holland Marketing is ontwikkeld. Om Gelderland als dé bestemming met kastelen en landgoederen in de markt te zetten, haken we actief in op de landelijke campagne.

De campagne ‘Macht en Pracht in de Gelderse streken’ beoogt het publiek interessante combinaties van logies, eten & drinken en bezoek aan te bieden. In het jaar 2018 zal het netwerk van partners worden gevormd, worden kansen in beeld gebracht, is er informatie-uitwisseling tussen partners, worden nieuwe producten ontwikkeld en wordt het marketingplatform ingericht. Na een evaluatie zullen de marketingactiviteiten in 2019 verder worden versterkt. In 2020 moet er een zodanige basis zijn gebouwd dat de campagne ook in de jaren erna kan worden voortgezet.

Bijzondere edelmanshuis
Een van de deelnemers aan het samenwerkingsverband, is Huis Verwolde in Laren. Carine van Ketwich Verschuur werkt bij Geldersch Landschap & Kasteelen als kasteelmanager van Huis Verwolde. Als geen ander kan zij vertellen wat er zo bijzonder is aan dit edelmanshuis. “Het huis is gebouwd in 1776 en vervolgens tweehonderd jaar door zes generaties uit dezelfde familie bewoond. Toen de familie het in 1977 aan onze stichting verkocht, konden we een deel van de inventaris en ook een groot aantal familieportretten behouden. Met extra bruiklenen hebben we het huis volledig ingericht zoals het toentertijd geweest zou kunnen zijn. Het benedenhuis kun je tijdens openingstijden op eigen gelegenheid bezoeken. Hier zie je op een interactieve manier hoe het personeel vroeger leefde en werkte. Het huis zelf is alleen met een gids te bekijken. Ook heel leuk als onderdeel van een zakelijke bijeenkomst.”

Op de kaart gezet
“Ondanks dat Huis Verwolde een prachtig landhuis is op een al net zo mooi landgoed, is het nog niet bij iedereen bekend”, vervolgt Carine. “Helaas is ons marketingbudget beperkt. Dat is een van de redenen dat we meedoen aan de verhaallijn Kastelen en Buitenplaatsen, onderdeel van de HollandCity-strategie van NBTC Holland Marketing. Deze campagne zet de mooiste en aantrekkelijkste kastelen en buitenplaatsen van Nederland op de kaart. Het is heel belangrijk dat onze kastelen behouden en toegankelijk blijven, want samen vertellen ze veel over onze geschiedenis. We hopen dat deelname aan deze campagne onze naamsbekendheid vergroot. Niet alleen nationaal, maar ook internationaal. De campagne richt zich namelijk ook op de Belgische en Duitse markt.”

Verbindingen
Carine is ook erg enthousiast over de gezamenlijke, Gelderse aanpak binnen de campagne Macht en Pracht. “Ik denk dat meer samenwerking tussen de verschillende kastelen in de provincie alleen maar goed is. Vijftien jaar geleden werd er hooguit op directieniveau samengewerkt en dan nog minimaal. Maar ik denk dat we elkaar juist op het gebied van marketing en exploitatie heel goed kunnen ondersteunen. Ook Achterhoek Toerisme speelt hier een rol in, bijvoorbeeld als het aankomt op het leggen van verbindingen. Ik zie de andere kastelen niet als concurrent. Dat Kasteel Ruurlo nu zo’n groei doormaakt, vind ik mooi om te zien. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als een percentage van die bezoekers vervolgens ook naar Huis Verwolde komt.”

Mooie resultaten
In 2017 kwamen er al mooie resultaten voort uit de Gelderse streken. In het najaar liep de campagne ‘Ontdek het Gelders Goud…. Kom wandelen in de Gelderse streken!’. Met storytelling werd de potentiële bezoeker verleid om in de maand oktober te komen wandelen in de Gelderse streken. Offline was er onder andere aandacht voor de campagne in het magazine Toeractief (oplage: 34.277). Daarnaast was de advertentie twee weken lang te zien op een reclamemast langs de A16 (bereik per week: 1.035.045). De radiocampagne op diverse zenders heeft ruim 6 miljoen luisteraars bereikt. Online werd er campagne gevoerd via bannering, video’s, plogs, blogs en social media (totaal bereik: 922.069).

Duitse markt
Een ander vlak waarop de Regionale Bureaus voor Toerisme in Gelderland en Overijssel samenwerken, is het benaderen van de Duitse markt. Samen met Euregio bieden wij een cursusprogramma aan om de Duitse gast nog gastvrijer te ontvangen. In het programma leert u ook meer over Duitse social media, Google tools en online marketing voor de Duitse markt. Ook voor 2018 staat er een mooi cursusprogramma klaar, met onder andere taalcursussen Duits en een cursus social media Duitsland. Deelname is gratis voor partners die zich hebben aangemeld voor Duitsland- deelname bij Achterhoek Toerisme.