Martin Stor en Annemiek Riefel over Smart Industry

01-06-2017

Auteur: Achterhoek Toerisme

Wil je als toeristisch ondernemer in de Achterhoek ook in de toekomst succesvol blijven, dan moet je de boot niet missen als het gaat om nieuwe technologieën. Kennismakelaars Martin Stor en Annemiek Riefel in gesprek over de belangrijkste kansen en uitdagingen voor de sector.

Wat is Smart Industry? 

Smart Industry is de verregaande digitalisering en verweving van apparaten, productiemiddelen en organisaties (het ‘internet of things’). Smart Industry biedt met name veel kansen voor de maakindustrie. Door gebruik te maken van de nieuwste technologieën als 3D-printing, robotisering, kunstmatige intelligentie en cloud computing kunnen bedrijven efficiënter, flexibeler en op maat produceren. Maar ook voor andere sectoren biedt Smart Industry veel kansen. Achterhoekse ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen profileren de Achterhoek gezamenlijk als dé Smart Industry-regio, met veel ontwikkelingskansen voor talent. Zij doen dit onder de naam SmartHub Achterhoek.

Even voorstellen 
Martin Stor is Kennismakelaar Werken voor Achterhoek2020, een brede samenwerkingsbeweging tussen overheid, ondernemingen en maatschappelijke organisaties. Het doel van deze beweging is om de leefbaarheid van de Achterhoek in de toekomst te blijven garanderen. Hiertoe is de Uitvoerings-agenda 2.0 opgesteld, met projecten op het gebied van werken, wonen en bereikbaarheid. Als Kennismakelaar Werken richt Martin zich vooral op het versterken van de Achterhoekse economie door de toepassing van ‘Smart Industry’.

Annemiek Riefel is Kennismakelaar Vrijetijdseconomie Achterhoek. Binnen Achterhoek2020 is de vrijetijdseconomie niet als apart domein opgenomen. Maar vanwege het grote belang van deze sector voor de Achterhoekse economie, hebben de diverse gemeenten wel gezamenlijk een vrijetijdsagenda opgesteld. Als Kennismakelaar houdt Annemiek zich bezig met het bevorderen van kennisontwikkeling, het leggen van verbindingen tussen verschillende sectoren en het stimuleren van kwaliteitsverbetering en innovatie.

Virtual reality, hololens, LoRa, iBeacon… voor veel ondernemers in de Achterhoekse vrijetijdssector is het nog een ver-van-hun-bedshow, merken Martin en Annemiek. “In november hebben we een bijeenkomst georganiseerd over de mogelijkheden van Smart Industry voor de vrijetijdssector”, vertelt Annemiek. “Voor veel ondernemers was dat de eerste kennismaking met dit soort technologieën. Ze zijn wel degelijk geïnteresseerd, maar hebben het idee dat het voor hen niet is weggelegd, of dat het nog te vroeg is.” Terwijl het mooie van Smart Industry nu juist is, dat er geen grote investeringen voor nodig zijn, vertelt Martin. “Een klein bedrijf kan op dit gebied net zoveel bewerkstelligen als een groot bedrijf. Je hebt geen zak geld nodig, alleen creativiteit en een open blik.”

De boot niet missen
Te vroeg is het ook zeker niet, benadrukken Martin en Annemiek. Het is van belang om nu aan te haken. Martin: “Je moet als ondernemer in elk geval weten wat er speelt, anders mis je de boot. De ontwikkelingen gaan snel, heel snel. Twintig jaar geleden waren er nog amper mobiele telefoons. En moet je kijken wat je nu allemaal al kunt met je smartphone! Neem ook virtual reality of augmented reality. Ik verwacht dat dat over een jaar of twee helemaal ingeburgerd zal zijn.” Annemiek: “En dat biedt juist voor de vrijetijdssector heel veel mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld via je website je gasten al een virtuele vakantie-ervaring bieden. En wat dacht je van al die kastelen en landgoederen in de Achterhoek die nu niet toegankelijk zijn voor publiek? Met virtual reality kun je al dat moois ontsluiten.” Annemiek denkt dat de kleinschaligheid in de Achterhoek juist een kracht kan zijn. “Er zijn hier veel dezelfde type bedrijven die zich op dezelfde doelgroep richten. Met de inzet van nieuwe technologie kun je veel gemakkelijker een specifieke doelgroep benaderen met een aanbod op maat.”

Verruim je blik
Maar waar moet je als ondernemer beginnen? “Kijk eerst goed naar je eigen product”, zegt Annemiek. “Wat zijn je sterke kanten en op wie wil je je richten? Bepaal waar je over een paar jaar wilt staan en wat daarvoor nodig is. Haak aan bij de Uitvoeringsagenda van Achterhoek2020. Of neem contact op met Martin of mij om samen te sparren over de mogelijkheden.” Martin: “Verruim je blikveld en volg de ontwikkelingen op de voet. Kijk bijvoorbeeld wat er in wereldsteden als Berlijn en Barcelona gebeurt op het gebied van vervoer. Op elke hoek van de straat vind je deelfietsen en –scooters die je mag gebruiken om de stad te verkennen. De meest succesvolle ondernemers kijken ook verder dan hun eigen branche. Je ziet nu bijvoorbeeld de opkomst van zorgrobots. Denk niet: ‘De zorg is niet mijn sector’, maar: ‘Wat kan ik met deze ontwikkeling in mijn eigen organisatie?’ Kijk wat collega’s doen die al verder zijn op dit gebied en probeer waar mogelijk samen op te trekken.”