Ondernemen in coronatijd

15-04-2020

Auteur: Achterhoek Toerisme

Wie zijn er aan het woord?

  • Martin Huning – eigenaar partycentrum ’t Noorden (Aalten) en voorzitter Koninklijke Horeca Nederland afdeling Aalten / Dinxperlo
  • Bjorn Massop – chef-kok bij Villa Ruimzicht (Doetinchem)
  • Gert Smits – groentekweker en eigenaar Landwinkel Smits (De Heurne)
  • Sylvia Heijnen – directeur Koppelkerk (Bredevoort)

Ondernemen als je zaak dicht moet, dat valt niet mee. De neiging om bij de pakken neer te gaan zitten, is groot. Toch ontstaan er overal in de Achterhoek hartverwarmende initiatieven, creatieve nieuwe diensten en intensieve samenwerkingen. Het Achterhoekse naoberschap is in de hele regio voelbaar.

“De eerste week stond ik echt te schudden op mijn grondvesten”, beschrijft Sylvia Heijnen haar gevoel toen half maart duidelijk werd dat de Koppelkerk voorlopig de deuren moest sluiten. “We krijgen wat subsidie van de gemeente, maar zijn vooral afhankelijk van alle tentoonstellingen en bijeenkomsten die we organiseren. Hoe zouden we dit overleven? Ik had echt even een week nodig om te bezinnen op de nieuwe werkelijkheid.” 

Geen paniekvoetbal

Ook Martin Huning heeft zichzelf gemaand om kalm te blijven. “Geen paniekvoetbal spelen, dat vond ik heel belangrijk. Er ontstonden meteen heel goede initiatieven, zoals achterhoekbezorgt.nl. Maar zelf wilden we eerst rustig de tijd nemen tot de branchevereniging dingen had uitgezocht, zodat we beter konden inschatten wat voor ons slim was om te doen. Toen bleek dat we een deel van de loonkosten niet vergoed zouden krijgen, hebben we besloten om een afhaalloket te openen voor pannenkoeken. We hebben adviezen gevraagd aan de gemeente om dit op een zo veilig mogelijke manier te organiseren. Want gezondheid staat voorop.” 

Schrijnende gevallen helpen

Daarnaast kookt Martin vanuit huis voor mensen die afhankelijk waren van een maaltijdbezorgservice die vanwege de coronacrisis is stopgezet. Martin: “We hebben dit met een aantal Aaltense ondernemers opgezet. Het gaat om de schrijnende gevallen, mensen die geen familie in de buurt hebben die voor hen kan koken. Vaak is de warme maaltijd voor deze mensen het hoogtepunt van de dag, dus zorgen we dat ze ook echt een lekkere maaltijd krijgen.”  

Personeel motiveren

Villa Ruimzicht heeft een eigen bezorgservice opgezet, die was al operationeel op de zaterdag voordat de horeca moest sluiten. Bjorn Massop: “Als je personeel twee maanden thuis moet zitten, raakt het zijn motivatie volledig kwijt. Dus we wilden graag bezig blijven. We hebben een aantal gerechtjes van onze kaart geselecteerd die geschikt zijn voor bezorging, zonder dat de kwaliteit verloren gaat. Het loopt heel goed. De workshops die we normaal gesproken in de Villa organiseren, geef ik nu online. Ik vind het leuk om mijn kennis over te dragen en veel mensen hebben juist nu tijd om zo’n workshop te volgen.” 

Zorgen 

Bjorn had wel meteen zorgen over veel van zijn leveranciers. “Ik kan alleen op mijn manier blijven koken als die lokale leveranciers overeind blijven. Veel van hen zijn voor minstens de helft voor hun afzet afhankelijk van de horeca. Een aantal streekproducenten hebben het initiatief genomen voor de Naoberkrat: een krat vol producten van boeren en tuinders uit de Achterhoek. Wij ondersteunen dit initiatief van harte, mensen kunnen de krat onder andere bij Villa Ruimzicht komen afhalen. Ook verder probeer ik onze leveranciers zoveel mogelijk te steunen. Ik heb onze aspergeteler Gert al aangeboden om met ons keukenpersoneel een dag te komen helpen asperges steken, want hij kan nu moeilijk aan personeel komen. Het is mooi dat we hier nu tijd voor kunnen maken. We zijn altijd heel betrokken bij onze leveranciers. Maar echt een hele dag meewerken, dat lukt normaal gesproken nooit.” 

Improviseren

Gert Smits: “We gaan zeker van dat aanbod gebruikmaken (we spreken Gert als de aspergeoogst net begonnen is, red.). Door de coronacrisis zien we ons op alle fronten voor een uitdaging gesteld. Er komen geen arbeidsmigranten meer uit Oost-Europa, we moeten onze werkzaamheden zo aanpassen dat we niet te dicht op elkaar staan en we kunnen veel minder afzetten naar de horeca. Het is elke dag improviseren. Dat is het eigenlijk altijd in deze drukke tijd, maar nu wel in extreme mate. We doen mee met de Naoberkrat en hebben de samenwerking met andere streekproducenten in de regio geïntensiveerd, zodat we in onze landwinkels elkaars producten kunnen verkopen.” 

Kansen

Na de eerste shock, ontstond er ook bij Sylvia ruimte voor nieuwe ideeën. Ze vertelt: “Wat we tijdens onze lezingen en discussieavonden veel doen, is reflecteren op de maatschappij en het persoonlijke leven. Zo’n crisis biedt ideëel gezien juist kansen, want het zet je aan tot reflectie. Maar hoe organiseer je een discussieavond als je fysieke locatie gesloten is? Dat kan dus online. We hebben nu online kunstlezingen, een online filosofiecursus en een online leesclub opgezet. De lezingen en de filosofiecursus zijn betaald, zo kunnen we in elk geval een deel van onze vaste lasten betalen.” 

Steun

Sylvia ziet het feit dat de Koppelkerk beperkt subsidie ontvangt eigenlijk als een voordeel. “Je voelt dan eerder de noodzaak om actie te ondernemen, het komt je ondernemerschap ten goede. We merken ook dat veel mensen ons financieel willen steunen, met een gift, het kopen van een cadeaubon of door vriend van de Koppelkerk te worden. Mensen zien dat je niet bij de pakken neer gaat zitten, maar je ergens sterk voor maakt. Dat willen ze belonen. Na die eerste week van shock kwam er heel veel positieve energie vrij. Dat komt voor een groot deel door de steun die we van iedereen krijgen.” 

Hartverwarmend

Het is iets wat alle ondernemers herkennen. Gert: “Mensen kopen nu veel meer bij lokale leveranciers, om ons te steunen in deze tijd. Erg mooi om te zien. En nu maar hopen dat ze dat blijven vasthouden.” Ook Martin noemt de steun van zijn gasten hartverwarmend. “Heel veel mensen hebben kaarten of een bloemetje gestuurd, of ze kopen waardebonnen via helpdehoreca.nl. En als ze hun feest moeten verzetten, leggen ze meteen een nieuwe datum vast voor later in het jaar. Ook tussen collega’s onderling is er veel bereidheid om elkaar te helpen overeind te blijven. Het Achterhoekse naoberschap is echt voelbaar.” 

Het Achterhoekse hotel Landgoed Ehzerwold is in deze coronatijd tijdelijk volledig ingericht als zorghotel. Directeur Richard Ottenschot kwam met de mooie uitspraak “Verzorgen zit in onze stenen en in onze genen” Lees hier het volledige interview zakelijk.achterhoek.nl/zorghotel-ehzerwold

De interviews zijn gehouden tussen 6 en 9 april. Omdat de ontwikkelingen rondom het coronavirus en de verschillende maatregelen zich snel opvolgen, kunnen de zaken er bij de ondernemers op het moment van lezen alweer anders voor staan.