Op avontuur in de Gelderse streken

02-12-2019

Auteur: Achterhoek Toerisme

De afgelopen periode zijn de Gelderse streken weer goed op de kaart gezet als wandelbestemming. We blikken ook nog even terug op de succesvolle campagne ‘Groot Gelders Avontuur’ die in de zomer liep. 

Wandelcampagne Gelderse streken 

De afgelopen periode heeft de campagne ‘Kom wandelen in de Gelderse streken’ gedraaid. Met deze wandelcampagne verleiden we de doelgroep om buiten het hoogseizoen naar de Gelderse streken te komen. Met onder andere een outdoorcampagne op NS-stations, radiocampagne op landelijke en regionale radio en een online fotocontest die via diverse kanalen is aangejaagd, heeft de communicatie op volle toeren gedraaid. Daarnaast is streekgids meegeseald met het magazine Roots. Deze gids was volledig gewijd aan de vier Gelderse streken. Ook was er aandacht voor de campagne via Seasons, ZIN en de Gelderse socialmediakanalen.

Groot Gelders Avontuur

In de zomer liep de campagne ‘Groot Gelders Avontuur’. Hiermee wilden we de (potentiële) bezoeker inspireren om eropuit te gaan met de kinderen. Tijdens de campagne draaide alles om een ‘Gelderse streken bucketlist’: een lijst met verrassende kinderactiviteiten die je écht eens gedaan moet hebben in de regio. De belevingswereld van het kind vormde het uitgangspunt. 

In de tijdschriften Wild van Freek en National Geographic Junior zat de bucketlist als opplakker. Via de nieuwsbrieven van deze tijdschriften werden de kinderen naar grootgeldersavontuur.nl gestuurd. Op die site konden kinderen de bucketlist downloaden en kans maken op een meet-and-greet met influencers. Daarnaast is radio, social media en bannering ingezet. 

Met de campagne hebben we ruim drie miljoen mensen bereikt. Tijdens de actieperiode kwamen ruim 91.000 mensen naar geldersestreken.nl. Ruim 90 procent van de traffic op de gehele site kwam van bezoekers die op zoek waren naar content over kinderuitjes.

Belgische bezoekers

Nederland staat bij alle vakanties van Belgen op een derde plaats. In 2018 heeft Gelderland 146.000 (+3,5 procent ten opzichte van 2017) vakantiegangers uit België mogen ontvangen. Daar mogen de vele Belgische dagbezoeken nog bij worden opgeteld. De Belgen brachten in 2018 gezamenlijk 5,8 miljoen overnachtingen in Nederland door, 5,9 procent hiervan vond plaats in Gelderland. Tijdens een dagtocht besteden Belgen hier gemiddeld € 117,- per persoon. Ze vinden Nederland een goed bereikbaar en gastvrij land dat erg geschikt is om er eventjes tussenuit te gaan. Ze zien ons land als een familievriendelijke, ontspannen bestemming, die veel meer is dan Amsterdam en de kust. Belgen gaan graag op stap, de natuur in. Onderweg stoppen ze bij voorkeur bij een goed restaurant. Ze verkennen historische steden, zijn geïnteresseerd in architectuur. In Vlaanderen profileren we de vier Gelderse regio’s met de campagne ‘Gelderland levert je mooie streken’. Met vloggers, een special bij de Gazet van Antwerpen en een online campagne vestigen we de aandacht op de Gelderse streken.