Veel te doen in de Gelderse streken

02-07-2019

Auteur: Achterhoek Toerisme

Veel te doen in de Gelderse streken
Van een korte campagne over fietsen in Gelderland tot een grootschalige campagne rondom 75 jaar bevrijding: de Gelderse streken zetten zichzelf goed op de kaart.  

Spring op de fiets in de Gelderse streken!
Dat je heerlijk kunt fietsen in de Gelderse streken, dat weten veel mensen wel. Ook bij inwoners van Den Haag, Rotterdam en Haarlem is dat inmiddels bekend, want zij hebben dit zelf kunnen ervaren. Op 11 mei is op het Plein in Den Haag de campagne ‘Spring op de fiets in de Gelderse streken’ geopend door Jochem van Gelder.

In een glazen paviljoen konden de inwoners van de drie steden de Gelderse streken virtueel per fiets verkennen. Met een Virtual Reality-bril op, leek het net alsof je echt door de Gelderse streken fietste. Zo ontdekten de deelnemers onder andere de talrijke kastelen en buitenplaatsen van de Achterhoek.

Als teaser voor deze campagne zijn er in de binnenstad van Den Haag borden geplaatst om te waarschuwen voor overstekend Gelders wild. Via de website www.geldersestreken.nl/fietsen was ook een weekendje weg in de Gelderse streken te winnen.

Gelderland Herdenkt – 75 jaar vrijheid
In 2019-2020 herdenken en vieren we 75 jaar bevrijding, vrijheid en vrede. De focus ligt hierbij niet alleen op het verleden, maar ook op het heden en de toekomst.

Van 24 augustus 2019 tot en met 31 mei 2020 houden de Gelderse streken een campagne, met als doel het WOII-erfgoed in Gelderland beter te ontsluiten voor bezoekers en inwoners van de provincie Gelderland. Niet alleen voor de herdenkingsjaren 2019 en 2020, maar ook voor de jaren daarna. De campagne wordt uitgevoerd in opdracht van Provincie Gelderland.

We inspireren en informeren die bezoekers aan de hand van verschillende onderscheidende verhaallijnen, zoals Operatie Market Garden en De Bevrijding. Op de website www.gelderlandherdenkt.nl worden alle herdenkingen en andere evenementen gepresenteerd. Er is ook een app, met een interactieve kaart, belevingsroutes en verhalen. Om jongeren te bereiken wordt er een influencer marketing campagne opgezet. Daarnaast benaderen we de internationale reisindustrie om in hun programma’s opgenomen te worden.

Om verblijf in de regio te stimuleren, willen wij graag verblijfs- en dagarrangementen presenteren die een relatie hebben met de activiteiten rond Gelderland Herdenkt. Zo prikkelen we de consument om de toeristische locaties in onze provincie tijdens de herdenkingsperiode te bezoeken. De dagarrangementen kunnen het karakter hebben van een programma voor een gezin met kinderen, maar ook een groepsarrangement rondom een evenement. Verblijfsarrangementen gericht op buitenlandse bezoekers (we verwachten met name interesse vanuit de Britse en Amerikaanse markt) en binnenlandse vakantiegangers krijgen ook een belangrijke plek op de site.

Meedoen aan Gelderland Herdenkt?
Wilt u een dag- of meerdaags arrangement aanbieden? Publicatie is gratis, maar wel voorbehouden aan toeristische ondernemers met een zakelijke relatie met (een van de) Gelderse streken. Als het arrangement passend is voor Europe Remembers, kan het worden doorgeplaatst op
https://europeremembers.com

Budget voor productontwikkeling rondom Hanze
Veertien Hanzesteden in de Duits-Nederlandse grensregio hebben woensdag 27 maart in Doesburg symbolisch hun steentje bijgedragen aan het project ‘Grensoverschrijdende Samenwerking: Hanzesteden – toen en nu’. De komende drie jaar gaan zij samenwerken om de Hanzehistorie te laten herleven.

Ondernemers krijgen de kans om Hanzeproducten of –arrangementen te ontwikkelen en zo bij te dragen aan meer Hanzebeleving in en rondom de steden. Ook voor Achterhoekse ondernemers biedt dit mogelijkheden. Regiocoördinator Niels Weijers: “Een prachtige kans om onze rijke Hanzehandelshistorie te verbinden met vernieuwende handel anno nu. Door inzet op productontwikkeling wordt de Hanzegeschiedenis beleefbaar gemaakt.”

In aanloop naar het openingsmoment van het project ontwikkelde Kitty de Wolf van HANS-Ouderwets Lekker! uit Doesburg een Hanzebrood, waarin de specerijen uit de Middeleeuwen terugkomen. De Wolf: “Het brood is gevuld met rozijnen en kenmerkt zich door de vele smaaktonen van specerijen. Ik heb ook een mooie verpakking ontworpen, zodat het een leuk Doesburgs presentje is om te geven aan vrienden of familie. Op deze manier dragen we bij aan de promotie van onze mooie Hanzestad.”