De Duitse markt biedt veel potentie

24-04-2024

Auteur: Stichting Achterhoek Toerisme

Veel Duitsers weten de Achterhoek al te vinden, maar er zijn ook Duitsers die standaard op ‘Nederlandse kust’ googelen als ze dicht bij huis op vakantie willen. Tijd om dat te veranderen! Als coördinator Duitsland gaat Meike Prollius zich vanuit Achterhoek Toerisme inzetten om de naamsbekendheid van de Achterhoek in ons buurland te vergroten.

“In de loop der jaren hebben we de Achterhoek wel onder de aandacht gebracht in Duitsland, maar nooit op structurele basis”, vertelt Meike. “Nu is er mede vanuit de Vrijetijdsagenda budget vrijgekomen voor marketing in Duitsland. Binnen Achterhoek Toerisme heb ik sinds kort de taak van coördinator voor de Duitse markt op me genomen. Deze nieuwe rol past goed bij me, want ik ben in Duitsland geboren en heb daar de eerste paar jaar van mijn leven gewoond. Ook heb ik er nog steeds familie wonen. Ik spreek dus goed Duits en begrijp de cultuur. Dat komt zeker van pas in mijn nieuwe functie. Ik vind het ontzettend leuk om op deze manier weer een beetje terug naar mijn roots te gaan. ”

Veel te winnen

De Duitse toerist is een belangrijke doelgroep, die Nederland steeds beter weet te vinden. “Vooral de Nederlandse kust is razend populair. De uitdaging wordt dus, om ze in te laten zien dat er heel dichtbij ook een ontzettend mooi gebied ligt om ontdekt te worden”, vertelt Meike. “Als het gaat om online zichtbaarheid is er nog veel te winnen. Ik zie bijvoorbeeld dat veel toeristische ondernemers nog geen website in het Duits hebben. Dan word je dus ook niet gevonden in Google.”

Graag geziene gasten

Duitse gasten verschillen op een paar punten van Nederlandse. Over het algemeen informeren ze zich vooraf goed. “Ze lezen alle kleine lettertjes en gaan voor zekerheid. Het is voor hen belangrijk dat alle kosten transparant zijn”, weet Meike. “Daarnaast zijn ze vaak wat formeler en worden ze graag met ‘Sie’ aangesproken. Al heb ik de indruk dat dat wel wat verschuift. Veel Duitsers vinden de informelere omgangsvormen in Nederland juist wel leuk, dat geeft ze een vakantiegevoel. Duitsers zijn gek op kamperen, dus met ons mooie campingaanbod sluiten we goed bij hun wensen aan. Verder zijn de meeste Duitse gasten nette gasten, die het gewend zijn om een genereuze fooi te geven. Daarom zijn het graag geziene gasten in Nederland.”  

Beginnen bij de basis

Meike ziet mooie kansen op de Duitse markt. “Er ligt veel potentie en dus ook veel werk. Ik vind het leuk dat ik op dit gebied mag gaan pionieren. Ik begin ermee om de basis goed te krijgen. Zo ben ik de website achterhoekferien.de aan het updaten en wil ik online campagnes starten om het verkeer naar die site te stimuleren. Ook heb ik een start gemaakt met onze Duitse socialmediakanalen. Daarbij is het een groot voordeel dat ik zelf goed Duits spreek, ik hoef niet voor elk bericht een vertaalbureau in te schakelen.”

Over de grens kijken

Ook offline wil ze de Duitse markt gaan benaderen. “Er komt een Duitstalig toeristisch magazine. Enerzijds is die Duitse gids bedoeld om mensen te inspireren die hier al zijn, maar we willen hem ook opsturen naar mensen die online informatie aanvragen. En natuurlijk ga ik ze bij Tourist Info’s in de Duitse grensregio’s neerleggen”, vertelt Meike. “Een ander concreet project waar ik nu mee bezig ben, is een evenementenkalender gericht op het dagtoerisme. Daar zet ik evenementen op die ook voor Duitsers leuk zijn om te bezoeken, dus waar de taal geen grote rol speelt. Op die manier wil ik met name inwoners vlak over de grens in Münsterland en Niederrhein bewegen om eens wat vaker over de grens te kijken.”

Bewustzijn vergroten

Voor de komende tijd zitten er genoeg ideeën in de pijplijn, zoals een abricampagne, advertenties in nieuwsbladen en magazines en het inzetten van influencers. “Maar daarnaast vind ik het heel belangrijk om bij ons intern het bewustzijn met betrekking tot de Duitse markt te vergroten”, vertelt Meike. “Bij alles wat we in Nederland doen, moeten we ons afvragen of het ook voor Duitsland geschikt en interessant kan zijn. De Duitse markt is namelijk net zo belangrijk.”

Duitsland-pakket en financiële regeling voor ondernemers 

Ben je een toeristische ondernemer die graag meer Duitse bezoekers wil aantrekken? Achterhoek Toerisme biedt het Duitslandpakket aan. Hiermee wordt je bedrijf gepromoot op de website achterhoekferien.de en is het zichtbaar binnen de campagnes gericht op de Duitse markt. Dit jaar kunnen ondernemers die gebruikmaken van het Duitsland-pakket een eenmalige financiële ondersteuning ontvangen voor activiteiten die gericht zijn op het aantrekken van Duitse gasten of het verbeteren van hun ervaring. Deze activiteiten kunnen onder andere kosten omvatten voor vertaling, productontwikkeling en/of promotie. De regeling treedt in werking op 1 mei 2024. Aanvragen voor deze ondersteuning kunnen worden ingediend tot het budget op is of uiterlijk 31 oktober 2024. Kijk hier meer informatie. Heb je interesse om deel te nemen of wil je meer weten over het Duitsland-pakket? Neem dan contact op met Meike Prollius via m.prollius@achterhoek.nl.