Oogst na deelname kennisprogramma storytelling: meer durf en een duidelijker verhaal voor Nougaterie Jerom's

24-04-2024

Auteur: Stichting Achterhoek Toerisme

Acht smaakmakers uit de Achterhoek deden afgelopen najaar mee aan het kennisprogramma Storytelling voor Smaakmakers (georganiseerd vanuit het Kennisplein van Achterhoek Toerisme). Karen Mulder-Nijssen van Nougaterie Jerom’s was een van hen. Zij vertelt wat deelname aan het kennisprogramma haar heeft opgeleverd.

Wat was de belangrijkste reden om je voor het kennisprogramma Storytelling voor Smaakmakers aan te melden?

Karen: “Wij houden ons al meer dan tien jaar bezig met het ontwikkelen van ambachtelijke, delicate zoetwaren, waaronder karamelsaus, karamelstroop en noga. Mijn man Jeroen bedenkt en maakt alles zelf. Afgelopen oktober hebben we in Vierakker onze eigen winkel geopend: Nougaterie Jerom’s. Om daar een succes van te maken, moeten we nadenken over een betere zichtbaarheid en het vergroten van onze naamsbekendheid. Welk verhaal willen we overbrengen? En hoe vertellen we dat verhaal?”

Wat vond je van het kennisprogramma?

“Het kennisprogramma bestond uit een e-learning en twee workshops op locatie. De workshops werden gegeven door twee docenten van Breda University of Applied Sciences, die ook betrokken zijn bij het Lectoraat Storytelling & Experiences. Zij hadden ontzettend veel kennis over storytelling én over toerisme. Hierdoor konden we meteen de diepte in. De deelnemers waren allemaal streekproducenten, restaurants en boerderijwinkels uit de Achterhoek. Het was leuk om samen met dit onderwerp aan de slag te gaan. Bij een van de eerste opdrachten mochten we elkaar bijvoorbeeld interviewen over elkaars bedrijf. Het spreekt me sowieso altijd aan om iets te leren door praktisch bezig te zijn."

Welke onderwerpen kwamen aan bod?

“We hebben eerst besproken wat een goed verhaal is. Je raakt een lezer niet door alleen droge feiten op te sommen, maar wel door te vertellen over je drijfveren als ondernemer, waarom je je vak zo leuk vindt en wat je persoonlijke betrokkenheid is bij je werk. Ook hebben we geleerd hoe we dat verhaal over kunnen brengen. Dat kan via je website, via social media, maar ook in een face-to-face gesprek met je klanten of gasten. Daarnaast hebben we over beeld gehad: wat doet beeld met mensen en hoe kun je het inzetten?”

Wat is de belangrijkste les?

“Het heeft me vooral aan het denken gezet over wat we doen en wat onze sterke punten zijn. Dat heeft drie pijlers opgeleverd waar we ons verhaal op bouwen. De eerste is de hoge kwaliteit, zowel in product als proces. De tweede is onze passie voor het ambacht. En de derde pijler gaat over onze wortels in de Achterhoek en de keuze voor Achterhoekse ingrediënten.”

Heeft dit zich al vertaald in concrete acties?

“Mijn man Jeroen en ik doen alles met z’n tweeën, dus ook de pr en marketing liggen op ons eigen bordje. We mogen daarin af en toe wel wat minder bescheiden zijn en wat meer durven. Deelname aan de workshop heeft me het zetje gegeven om de stoute schoenen aan te trekken: ik heb Stichting Pak An benaderd en zij ondersteunen ons nu in onze pr. Hierdoor hebben we de laatste tijd al mooie aandacht in de media gehad. Ook heb ik contacten met campings en B&B’s in de buurt gelegd, in de hoop dat zij toeristen naar ons willen doorverwijzen.”

Heeft deelname je nog meer opgeleverd?

“Het heeft ons netwerk versterkt. Ongeveer de helft van de deelnemers kende ik nog niet. Sinds het afronden van het kennisprogramma heb ik de meeste deelnemers al teruggezien bij andere bijeenkomsten. Je spreekt elkaar een stuk makkelijker aan als je zoveel gedeeld hebt tijdens een workshop. Ik vind het interessant om ervaringen uit te wisselen en eventueel nieuwe ingangen te vinden voor een samenwerking. Daarmee versterken we onze wortels in de Achterhoek alleen maar meer.”

Over Nougaterie Jerom’s

In oktober 2023 openden Jeroen en Karen Mulder de deuren van Nougaterie Jerom’s. Ze zijn gevestigd in het historische Ludgerusgebouw in Vierakker. Al sinds 2013 maakt Jeroen op ambachtelijke manier delicate zoetwaren. Sinds een paar jaar maakt hij ook noga op basis van Achterhoekse ingrediënten. In de winkel is een productieruimte, zodat bezoekers kunnen zien hoe het maken van noga in zijn werk gaat.

Storytelling voor Smaakmakers

Het kennisprogramma Storytelling voor Smaakmakers werd georganiseerd vanuit het Kennisplein van Achterhoek Toerisme, in samenwerking met de Breda University of Applied Sciences (BUas). Streekproducenten, bierbrouwerijen, wijngaarden, streekproductenwinkels en horeca die partner zijn van Achterhoek Toerisme of aangesloten zijn bij Slow Food Achterhoek konden meedoen. Het kennisprogramma heeft een aantal blogs opgeleverd, die te lezen zijn via deze link. Het programma wordt gefinancierd door de samenwerkende Achterhoekse gemeenten, in het kader van de VE-agenda. Het doel is om de Achterhoek prominenter te positioneren op het gebied van eten en drinken.