14-11-2022
Achterhoek Toerisme ziet kansen om de regio sterker in de markt te zetten voor mensen die geïnteresseerd zijn in eten en drinken, de herkomst daarvan en beleving op dat gebied. Maar hoe onderscheidt de Achterhoek zich van andere regio’s? Welke belofte kunnen we doen?
De Achterhoekse gemeenten hebben budget vrijgemaakt voor verdere verkenning naar de Achterhoek als foodregio.Anne-Marieke Vreeman is degene die deze verkenning uitvoert, in opdracht van Achterhoek Toerisme. Anne-Marieke: “Er zijn tal van toonaangevende en internationaal gerenommeerde foodproducten.Ook zijn er mooie samenwerkingen en initiatieven, zoals LEADER Achterhoek, Platform Achterhoek Food, Slow Food Achterhoek, Smaakacademie Achterhoek en nog vele andere netwerken. Aan de consumentenkant zijn er eveneens stappen gezet qua onderzoek en communicatie. Ik ben in september gestart met het inventariseren van wat er aan beide kanten allemaal ligt. Om vanuit daar de ingrediënten te destilleren die de onderscheidende basis kunnen vormen.”
De gevonden ingrediënten wil Anne-Marieke toetsen bij foodproducenten en -verwerkers in de Achterhoek, maar ook bij partijen buiten de regio. “Zijn dit inderdaad de aspecten waarin iedereen zich herkent? Misschien zijn er nog wel heel andere zaken te noemen die nog niet eerder naar voren zijn gekomen. En wellicht kijken mensen buiten de Achterhoek hier anders naar dan de inwoners zelf. De volgende vraag is: zijn de gevonden ingrediënten écht onderscheidend genoeg? Waarin is de Achterhoek uniek?”
Anne-Marieke vervolgt: “Dat unieke zou ‘m bijvoorbeeld kunnen zitten in de verbinding tussen food en het Achterhoekse coulisselandschap. Food kan een manier zijn om wat aan het landschap toe te voegen. Maar ook steekwoorden als naoberschap, vakmanschap, anpakken en innovatie lijken op het gebied van food echt kenmerkend te zijn.”
Achterhoek Toerisme zet food uit eigen regio al sterk op de kaart, met campagnes als Wild eten in de Achterhoek en Karakteristiek Achterhoek en samenwerkingen met wijngaarden, theetuinen, bierbrouwerijen en streekproducenten. Anne-Marieke: “Met deze verdiepende stap onderzoeken we of food op zo’n manier in te zetten is dat het een vaste pijler wordt van het toeristisch DNA van de Achterhoek. We willen niet zomaar een consumentencampagne lanceren, maar eerst onderzoeken of we met het investeren in zo’n campagne ook een blijvende belofte kunnen doen. Een belofte die bezoekers ook structureel en langdurig in de regio terugzien én ervaren. En die dus ook door iedereen gedragen wordt.”