Samen het kampeergevoel versterken

30-06-2022

Auteur: Stichting Achterhoek Toerisme

Ook kampeerwinkel Obelink is al jaren vaste partner van de campagne ‘Kamperen in de Achterhoek’. Vanuit de campagne is dit een mooie manier om rechtstreeks in contact te komen met de doelgroep. Maar wat zijn precies de voordelen voor Obelink? We vroegen het Elke Sloetjes en Berry Velthuis.

Wat vinden jullie van de campagne 'Kamperen in de Achterhoek’?
Elke Sloetjes, content marketeer bij Obelink: “Ik denk dat we er als Achterhoekers heel trots op mogen zijn dat er zo’n grote campagne voor Kamperen in de Achterhoek in heel Nederland te zien is. De campagne straalt datgene uit waar uiteindelijk veel mensen naar verlangen: rust, natuur en gezelligheid. Het zijn niet alleen de foto’s die erg aanspreken, eenmaal in de Achterhoek ervaar je ook écht dat gevoel op de camping en in de omgeving.”

De campagne bestaat al dertig jaar. Wat is er de afgelopen jaren veranderd in de kampeerwereld?
Berry Velthuis, directeur van Obelink: “De kampeerwereld is in dertig jaar veel veranderd, maar ook weer niet. Wat hetzelfde is gebleven, is het kampeergevoel. Als je iemand van zeventig vraagt waarom hij of zij al jaren kampeert, krijg je waarschijnlijk het antwoord dat het gevoel van vrijheid, gezelligheid, avontuur, verbinding en samenzijn het ultieme geluk is. Als je dezelfde vraag stelt aan een beginnend kampeerder van dertig, krijg je hetzelfde antwoord. Wat er wel veranderd is, is het enorm uitgebreide en gevarieerde aanbod. Zowel aan de kant van de campings als aan onze kant. Wat is er veel geïnvesteerd door alle partijen. We zetten nu een topbeleving neer met elkaar.”

Jullie doen elk seizoen mee met verschillende acties. Wat is voor jullie de belangrijkste reden om samen te werken?
Elke: “Wij vinden de relatie met Kamperen in de Achterhoek en de aangesloten campings heel belangrijk. Hoe uniek is het dat we in de Achterhoek zoveel mooie campings hebben én de grootste kampeerwinkel van Europa? We werken allemaal met dezelfde doelgroep en samen kunnen we het kampeergevoel in de Achterhoek alleen maar versterken.”

Hoe ziet dat versterken er concreet uit?
Elke: “We zien steeds vaker dat mensen met hun campers en caravans naar de winkel komen. Ze combineren een bezoek aan ons dan met een nachtje of langer genieten in de regio. Omdat we vaak de vraag kregen waar mensen konden overnachten, verwijzen we op onze pagina met veelgestelde vragen naar kamperenindeachterhoek.nl. Maar het werkt beide kanten op: als mensen in de Achterhoek kamperen, staat een bezoekje aan onze winkel bijna altijd op de agenda.”