Kamperen in de Achterhoek

30-06-2022

Auteur: Achterhoek Toerisme

Na 30 jaar nog steeds vernieuwend en gevarieerd

Voor de campagne ‘Kamperen in de Achterhoek’ is het een bijzonder seizoen. Dit jaar is het namelijk precies dertig jaar geleden dat een aantal campings besloot om te gaan samenwerken. Op één jaartje na doet Sjouke Hylkema (parkcamping De Graafschap) al die tijd al mee. Voor Manon Hollink (outdoorcamping Oetdoor) is dit juist het allereerste seizoen. 

Van de dertig jaar dat de campagne nu loopt, is parkcamping De Graafschap al 29 jaar van de partij. Sjouke: “We hebben ons destijds aangemeld om samen met andere campings de Achterhoek meer bekendheid te geven als kampeerregio. Het biedt alleen maar voordelen om het totale aanbod aan campings onder de aandacht te brengen,
want alle campings willen vooral die gasten aantrekken die het best bij ze passen. Dan is de kans groter dat gasten nog een keer terugkomen. Achterhoek Toerisme helpt elke individuele camping ook bij een goede profilering.”

Luxe

Sjouke heeft de afgelopen dertig jaar het nodige zien veranderen in de kampeerwereld. “Over het algemeen is er meer behoefte aan luxe ontstaan. Daar spelen veel campings in de regio goed op in, bijvoorbeeld met privésanitair en safaritenten. Hierdoor wordt ook het aanbod campings in de Achterhoek steeds gevarieerder. 

Scandinavië in de Achterhoek

Aan dat gevarieerde aanbod draagt Oetdoor, het kampeerbedrijf van Manon, zeker bij. “Ik had een reisbureau voor groepsreizen naar met name Scandinavië, maar dat kwam in coronatijd helemaal stil te liggen. Dus besloot ik het Scandinavië-gevoel naar de Achterhoek te halen”, vertelt ze. “We begonnen vorig seizoen op een gehuurd stuk grond op een bestaande camping. Eind vorig jaar konden we een andere camping overnemen, dus nu hebben we ons eigen terrein.”

Meerwaarde

Dit is dus het eerste ‘echte’ seizoen van Oetdoor en meteen ook het eerste seizoen dat de camping meedoet aan de Kamperen-campagne. Manon: “Ja, daar zag ik direct de meerwaarde van in. Samen zetten we de Achterhoek beter op de kaart. De campagne laat zien dat er heel veel verschillende campings zijn en dat er dus echt iets te kiezen is.
Ik denk dat het goed is dat gasten merken dat er ook nieuw aanbod is, vandaar dat wij ons meteen hebben aangemeld.”

Op excursie

Campagnedeelnemers profiteren niet alleen van effectieve marketing, ook het onderling contact vinden beide campingeigenaren een belangrijk pluspunt. Twee keer per jaar gaan de deelnemers samen op excursie. Sjouke: “Wij gaan altijd mee. Doordat je twee keer per jaar met elkaar op stap gaat, leer je je collega’s goed kennen en weet je elkaar ook de rest van het jaar te vinden. We gaan heel informeel met elkaar om. Natuurlijk zie je tijdens zo’n excursie ook nieuwe dingen en doe je volop inspiratie op voor je eigen camping.”

Meteen welkom

Manon: “In de korte tijd dat wij lid zijn is er nog geen excursie geweest, maar we gaan de volgende keer zeker mee. We zijn wel aanwezig geweest bij de opening van het kampeerseizoen. Als ‘new kid on the block’ voelden we ons meteen welkom. Vooral jonge campingeigenaren zijn enthousiast over wat wij toevoegen aan het aanbod. Ze zien ons niet als concurrent, want net als wij geloven ze in hun eigen concept.”

Geweldige toevoeging

Nieuw dit jaar zijn de ‘Van camping naar camping’-arrangementen, waarbij gasten op twee of meer campings in de regio overnachten. De arrangementen zijn samengesteld op basis van een thema, zoals ‘Terug naar de natuur’ of ‘Langs kastelen’. Met dit unieke en vernieuwende aanbod ontdekken de gasten het beste van de Achterhoek. Zowel De Graafschap als Oetdoor doet eraan mee. Sjouke: “De bekendheid moet nog groeien, maar de boekingen en aanvragen beginnen op gang te komen. Ik zie het als een mooie uitbreiding van het aanbod. We maken er als regio een sterke indruk mee: de toerist ziet dat er hier echt iets gebeurt en dat we weten wat samenwerken is.” Manon is het helemaal met hem eens: “Het is inderdaad een geweldige toevoeging aan het standaard kampeeraanbod, je speelt meer in op beleving.”

De langstlopende kampeercampagne van Nederland

Aan de 30ste editie van de campagne ‘Kamperen in de Achterhoek’ doen 28 kampeerbedrijven mee. Behalve de acht unieke ‘Van camping naar camping’-arrangementen wordt het jubileumjaar gevierd met een nieuwe fiets-routebundel ‘Rondje rond de tent’. Deze brochure met twaalf fietsroutes is verkrijgbaar bij alle aangesloten campings.
kamperenindeachterhoek.nl