‘Als campinghouder in de Achterhoek mag je je handen dichtknijpen’

26-11-2019

Auteur: Achterhoek Toerisme

Deze tijd van het jaar is voor campings een rustige periode: het kampeerseizoen is afgelopen en het duurt nog even voordat de boekingen voor volgend jaar binnenstromen. Een mooie gelegenheid om met vier deelnemers aan de campagne ‘Kamperen in de Achterhoek’ terug te blikken op het kampeerseizoen van 2019. 


De vier campingeigenaren die we spraken hebben allemaal een goed tot zelfs heel goed seizoen gedraaid. Volgens Jolanda Pardijs kiezen Nederlanders steeds vaker voor kamperen in eigen land. “We hoorden dit jaar heel vaak dat mensen de Achterhoek op de Vakantiebeurs hebben gezien en dachten: laten we daar eens naartoe gaan. Sommigen waren al weleens in de omgeving van Winterswijk geweest, maar kenden ‘ons deel’ van de Achterhoek nog niet.” Ook Hennie van Velsen merkt dat mensen eigen land aan het ontdekken zijn. “Dit jaar waren er opvallend veel gasten die vaak naar de Veluwe gingen en nu eens wat anders wilden. ‘We wisten niet dat het hier ook zo mooi is’, hoorden we regelmatig.”

Aanbod vernieuwen

Blijven investeren en vernieuwen is essentieel voor succes, zo vinden de campingeigenaren. Hendrik Jan Mensink: “De consument is steeds minder lang tevreden met hetzelfde. Daarom moet je continu je aanbod verbeteren. Met nieuw aanbod trek je vaak ook een andere doelgroep. Wij hebben net een groot, nieuw zwembad en we merken dat dat nog meer gezinnen met kinderen trekt.” 

Samen eropuit

Rick Doornink: “Wij hebben juist een klein zwembad, daarmee spreek je inderdaad een andere doelgroep aan. Soms komen mensen van een grote camping naar ons toe omdat ze meer rust willen. Bij ons is het om tien uur ’s avonds echt stil en we hebben geen animatieteam waar je je kind de hele dag kunt stallen. De gezinnen die bij ons komen, trekken liever samen eropuit.” Dat is herkenbaar voor Jolanda Pardijs: “Onze gasten hebben geen behoefte aan animatie. ‘Er is hier in de omgeving zoveel te doen, we vermaken onszelf wel’, zeggen ze dan.” 

Groot aanbod

“Wat dat betreft mag je als campinghouder in de Achterhoek dan ook wel je handen dichtknijpen”, vindt Hendrik Jan Mensink. “Er zijn maar weinig regio’s die zo’n groot en divers recreatie-aanbod hebben. Dan heb ik het over verblijfsaccommodaties, maar ook over dagattracties. Als toerist kun je zelf kiezen wat het best bij je past en hoef je je geen dag te vervelen.”

Meer verhuur

De campingeigenaren zien dat er steeds meer vraag komt naar verhuuraccommodaties. Bij Den Blanken zijn net vier nieuwe chalets neergezet en ’t Meulenbrugge bood dit seizoen voor het eerst de mogelijkheid om in een slaapvat te overnachten. Dat bleek erg populair. “Gasten zijn op zoek naar bijzondere accommodaties, naar beleving”, weet Rick Doornink van Lansbulten. “Vaak willen ze zoveel mogelijk luxe, maar er zijn ook steeds meer gasten die juist back-to-basic gaan. We proberen op alle wensen in te spelen. Daarom verhuren we zowel blokhutten met alleen koud water, als hutten met verwarming en douche.” 

Vuist maken

Alle vier de campings doen al jaren mee aan de campagne ‘Kamperen in de Achterhoek’, en allemaal met dezelfde reden: samen kun je de regio beter op de kaart zetten dan alleen. Of zoals Hendrik Jan Mensink het formuleert: “Mensen komen echt niet alleen voor De Twee Bruggen naar de Achterhoek.” Hennie van Velsen: “Als je samen een vuist maakt, kom je veel verder dan in je eentje. Het is heel moeilijk om zelf zo’n groot publiek te bereiken.” 

Leesvoer

Jolanda Pardijs merkt dat deelname aan de campagne ook echt iets oplevert. “Veel gasten maken gebruik van de Camping Card Achterhoek. En we horen regelmatig dat ze de Achterhoek hebben gezien op een beurs, een gids hebben meegenomen en zo bij ons zijn uitgekomen.” Rick Doornink: “Die gidsen en folders zijn trouwens ook prima leesvoer op de camping. We zien regelmatig dat gasten er voor hun tent of caravan lekker in zitten te bladeren!” 

Wie zijn er aan het woord?

- Jolanda Pardijs van Camping ’t Meulenbrugge in Vorden
- Hendrik Jan Mensink van Vakantiepark De Twee Bruggen in Winterswijk
- Hennie van Velsen van Camping Den Blanken in Neede
- Rick Doornink van Camping Lansbulten in Aalten

Kamperen in de Achterhoek

De campagne Kamperen in de Achterhoek zet de Achterhoek op de kaart als kampeerbestemming, met name voor het voor- en naseizoen. Dragers zijn de Camping Card Achterhoek, de gids ‘Kamperen in de Achterhoek’ en de website kampereindeachterhoek.nl, maar er worden ook diverse doelgroepgerichte on- en offline activiteiten georganiseerd. Meer informatie? Neem contact op met Carina de Groot. c.degroot@achterhoek.nl
0031 (0)545 - 25 03 88 / 0031 (0)6 – 15 25 38 69